• door:
  • 27 februari, 2024
  • Categorie: social media

5 social media trends die je niet mag missen in 2024


Geen enkele trend evolueert zo snel als die binnen de wereld van sociale media. Net wanneer je denkt volledig mee te zijn met de ene trend, steekt een andere alweer de kop op. Daarom geven wij jou graag alvast een inzicht in de sociale media trends van 2024, zodat je helemaal mee bent!

1. Niet nieuw, wel groeiend: de rol van AI

In 2023 was artificiële intelligentie al sterk aanwezig in het digitale landschap, maar in 2024 kunnen we er niet meer omheen. De AI-toepassingen zullen zich blijven uitbreiden en zeker op het gebied van contentcreatie zal hier ruim mee geëxperimenteerd kunnen worden. AI kan niet alleen ondersteunen bij het schrijven van teksten, maar ook bij het genereren van afbeeldingen, video’s en andere vormen van content. Een handig hulpmiddel om creatieve en unieke content te produceren!

In 2024 gaan we echter nog een stap verder met AI. Het zal ook ingezet worden om de gebruikerservaring nog verder te personaliseren. Met behulp van AI-gedreven data-analyse kunnen marketeers hun doelgroep nauwkeuriger bereiken met gepersonaliseerde content, een verbeterde klantenservice aanbieden dankzij responsievere chatbots, en meer gerichte advertenties presenteren. Het resultaat hiervan is een verbetering van personalisatie en meer betrokkenheid van het publiek.

 

2. SEO: niet alleen voor Google

SEO beperkt zich niet langer tot Google. Sociale media spelen een steeds belangrijkere rol als zoekmachines, met TikTok en Instagram als koplopers op dit gebied. Tips verzamelen over een vakantiebestemming of reviews opzoeken over die ene haardroger? Social media to the rescue! Daarom is het in 2024 extra belangrijk om te focussen op relevante trefwoorden, zodat je eenvoudig gevonden kan worden wanneer iemand iets opzoekt dat gerelateerd is aan jouw diensten of producten.

 

3. Hou je content entertainend en authentiek

Om te kunnen scoren op sociale media is het natuurlijk van belang dat je boeiende content deelt. Maar wat interesseert het publiek nu precies? Uit onderzoek blijkt dat entertainment nog steeds zeer belangrijk is. Voor velen van ons is het scrollen op sociale media een moment van ontspanning, en dan willen we ook vooral ontspannende, entertainende video’s zien. Bovendien draagt entertainment ook bij aan meer betrokkenheid en shares, wat het opbouwen van een community vergemakkelijkt.

Daarnaast wilt het publiek ook persoonlijke verhalen horen. Authenticiteit is key, want consumenten staan enorm kritisch tegenover strategische marketingtactieken. Een band opbouwen met je publiek doe je door echte verhalen en ervaringen te delen. Dat is ook de reden waarom content creators meer ingezet zullen worden om merken te promoten. User-Generated Content (UGC), waarbij creators reviews delen over bepaalde producten of merken, versterkt de geloofwaardigheid, herkenbaarheid en betrokkenheid van het merk. Hierdoor ontstaat er ook een sterkere vertrouwensband tussen een bedrijf en zijn consumenten.

 

4. Sociale media als winkelplatform

Sociale media groeien in toenemende mate uit tot belangrijke winkelplatformen. In het komende jaar zullen we dan ook meer merken zien die sociale media gebruiken om hun producten en diensten te verkopen. Zo kunnen (micro-)influencers ingezet worden om producten te promoten aan specifieke niches met authentieke content. Daarnaast maken shopping features in sociale media content het voor consumenten eenvoudiger om producten te ontdekken en direct aan te schaffen. Ook speelt AI hier weer een belangrijke rol door de mogelijkheid om met AI zeer gepersonaliseerde ervaringen aan individuele consumenten te bieden, wat de kans op conversie vergroot.

 

5. Video blijft booming

Video’s blijven dé manier om het publiek te boeien, maar vooral korte video’s winnen aan populariteit. Deze trend is al enige tijd aan de gang, maar zal in 2024 alleen nog maar groeien. Mede dankzij de enorme populariteit van TikTok, Instagram Reels en YouTube Shorts, zullen korte video’s de nieuwe standaard worden. Onderzoek toont namelijk aan dat 73% van de consumenten short-form video’s verkiest om uitleg te verkrijgen over producten of diensten. Geen reden meer dus om korte video’s niet te implementeren in je marketingstrategie!

Wil jij er zeker van zijn dat je helemaal mee bent met alle sociale media trends in 2024, maar heb je geen idee waar te beginnen? Contacteer ons gerust!