Loading...

Teamwork makes the dream work – en dat is geen cliché

Alt

De mooiste realisaties komen tot stand door teamwork, met de neuzen in dezelfde richting. Samen gas geven, verantwoordelijkheid nemen, the extra (s)mile gaan voor elke klant en het vertrouwen krijgen van een sterke stuurman. Zo zou het moeten zijn, en zo is het bij XDesign Pro. “En dat voelt goed”, aldus art director Mandi, content creator Anke en webontwikkelaar Thibault. Een straf team aan het woord…

25 jaar XDesign PRO, proficiat. Wat doet dat met een mens?

Mandi: “Wij zijn XDesign PRO en we zijn daar tros op. Met fierheid klinken we op onze 25ste verjaardag. Onze aanpak en flexibiliteit hebben ons al ver gebracht. Wat we doen, doen we goed. We maken niet enkel visueel mooie dingen, we doen alles in de mate van het mogelijke en we willen bovenal diepgang geven aan projecten. Tijd voor een volgende fase: onze bekendheid in regio Genk en daarbuiten vergroten.”

Waarom werken jullie hier graag?

Anke: “Ik ben nu een tijdje aan boord als content creator en die job is enorm boeiend. Webcopywriting, social media content, mediaplanning en meer, dat is echt mijn dada. Ik kan me helemaal uitleven, maar misschien nog belangrijker: Geert Bollen is een goede werkgever. Hij geeft regelmatig positieve feedback en er heerst hier een familiaal karakter.”

Thibault: “Klopt helemaal. Ik ben de jongste telg en nieuwste aanwinst in het XDesign PRO huis, maar vanaf het eerste moment heb ik het vertrouwen van Geert gevoeld. Ik mocht direct mijn ideeën uitwerken, dus ik ga mij als webontwikkelaar helemaal kunnen ontplooien.”

Mandi: “Naast de diversiteit van mijn taken – als art director ben ik allround actief voor grafische projecten, offline en online – is ook de dynamiek die er op kantoor heerst bijzonder. We zitten met diverse bedrijven en leeftijden onder één dak, allemaal het resultaat van een bedrijvige familie. Geert zelf is heel betrokken. Hij geeft ons vrijheid, al hij laat ons niet aan ons lot over. En laten we niet vergeten: we hebben toffe klanten, heel loyaal ook. Verschillende klanten van het eerste uur zijn er nog altijd.”

Hoe maken jullie het verschil voor de klanten?

Thibault: “XDesign PRO heeft een afdeling Pharma, online en offline marketingdiensten voor apothekers. Dat is mijn werkterrein. Met op maat gemaakte sites die eenvoudig te beheren zijn, creëer ik meerwaarde voor de apotheeksector. Op digitaal vlak kunnen wij als bedrijf nog bergen verzetten voor deze niche die ons nauw aan het hart ligt. Een online strategie is voor hen niet evident. We scholen hen daarin.”  

Mandi: “Wat we opleveren moet perfect afgestemd zijn op de ontvanger. Doordacht, relevant en aangenaam voor het oog, zodat elke vorm van communicatie bijdraagt aan een positief imago van een organisatie. Ik steek veel passie en een beetje van mezelf in elk project. We zijn echte meedenkers.”

Anke: “Dat geldt ook voor de social media. Ik probeer daar net dat tikkeltje extra creativiteit aan toe te voegen. Als het dan goed begint te lopen en er komen reacties op social posts, dan geeft dat enorm veel voldoening. Want we streven altijd naar maximaal resultaat.”

Welke professionele dromen hoop je binnen XDesign PRO nog te mogen uitwerken?

Mandi: “Tot nu toe was het al top. Van allerhande drukwerk en websites tot beletteringen en panelen… het is geweldig om design van onze hand tegen te komen. In de toekomst hoop ik samen met Geert en het team nog een grotere diversiteit aan klanten binnen te halen. Onze ambitie is groeien op het vlak van sectoren.”

Anke: “Ja, daar kan ik mij bij aansluiten. Per sector ga je toch anders communiceren om de doelgroepen te bereiken. Al is de insteek wel dezelfde: een mix van creativiteit, professionaliteit en inlevingsvermogen. Op die basis gaan we verderwerken. Een uitdaging die ik helemaal zie zitten.”

Thibault: “Ons werk voor pharma is nog niet uitgespeeld. Het begint pas. Onlangs hebben we een andere aanbieder van digitale producten en diensten voor de farmaceutische sector overgenomen. Samen ondersteunen we nu zo’n 100-tal apotheekklanten. Het is nu nog een beetje versnipperd: soms doen we de website, soms het logo of social media. Een totaalservice voor deze niche, daar hebben de klanten wat aan.”

De boog moet niet altijd gespannen staan. Hoe werken jullie aan de teamspirit?

Mandi: “Elk jaar doen we een teambuilding: van een antislipcursus tot chique gaan eten, een cinemabezoek enz. Regelmatig maken we het ook op vrijdagnamiddag gezellig op kantoor, met een BBQ, pannenkoekenbak, een spelletje darts of sjoelbak. Het is hier geen serieuze of saaie bedoening.”     

Tot slot: is er naast een professionele ook nog een andere match tussen jullie?

Thibault: “Op en top genieten. Dat staat toch wel centraal bij alle collega’s denk ik. Genieten van het werk, genieten van de privé. We delen een passie voor muziek en we zijn bons vivants, haha.”

Anke: “Dat is waar. Genieten is er overal bij. Nu geniet ik bijvoorbeeld van mijn babywolk. Ik kijk er enorm naar uit om terug naar kantoor te komen en creatief bezig te zijn. Dat maakt van mij een gelukkige moeder én XDesign PRO medewerker.”

Mandi: “Levensgenieters zijn we inderdaad. Ik denk dat we bovendien allemaal het gevoel hebben dat we onszelf kunnen zijn, in onze job, bij de collega’s, maar ook bij onze klanten. Ondanks de drukte blijft het daarom fijn werken. En dat voel je ook op het thuisfront. Heerlijk is dat, net zoals onze verjaardag op kantoor vieren. Ik kijk ernaar uit om naar aanleiding hiervan deze maand extraveel connectie te maken met onze klanten.”

Een XDesign PRO’er ontmoeten?

Maak je afspraak

Flashback met fierheid, flashforward met potentieel

Alt

XDesign Pro bestaat exact 25 jaar. Een mijlpaal voor ons bedrijf, team en cliënteel. En dat doet iets met een mens, zeker ook met onze zaakvoerder Geert. Hij was het die destijds de lokroep van het ondernemen omzette in de praktijk, en met succes… want XDesign kende een mooi groeiparcours. We voelen ons dus in feeststemming en dat zilveren jubileum laten we deze maand niet onopgemerkt voorbijgaan. Want feesten doen we graag samen met jou, dat zal je nog wel zien. Maar eerst even terugblikken en vooruitkijken, mét de voetjes op de grond en toch wel fier.

Van XDesign naar Pro – de beste versie

“Elke beslissing die ik doorheen de tijd heb genomen, was weloverwogen voor het bedrijf en voor de mensen met wie ik samenwerk(te). Elke stap stel je in vraag en voor je het weet, staat er dan 25 jaar op de teller. Dat sterkt me, en ik weet ondertussen dat we als team zeer goed bezig zijn.” Aldus Geert

Een beetje atypisch was de start wel. Het creatief bloed begon enorm te kriebelen, en dat kwam niet goed in de industriële managementfunctie die Geert na zijn ingenieursstudies had aangevat. Op je 27ste terug voltijds student worden, het was toch een innovatieve sprong. Tegelijkertijd een eigen bedrijf in grafische vormgeving uit de grond stampen, dat vraagt durf. En zo was XDesign geboren.

Het orderboek bleek al snel gevuld, initieel vooral met DTP-werk en grafisch ontwerp voor print. Ook toen al betekende werken voor een klant: het opbouwen van een bijzondere band. Klanten van het eerste uur – zoals Vandersanden, specialist in gevelstenen, gevelsystemen, steenstrippen en gebakken klinkers – vertrouwen vandaag nog altijd op onze expertise.

Geert toonde zich steeds als voordenker. Stilstaan was achteruitgaan. Een team rondom zich bouwen, de diensten uitbreiden met het online gebeuren en webdesign, mee zijn met trends, een nieuw kantoor... dat ging hem wonderwel af.

En de naam? X staat voor de grote onbekende in een wiskundig vraagstuk. Tja, Geert blijft een ingenieur en staat open voor het onbekende. De Pro kwam erbij toen de eenmanszaak overging in een bvba.

Blog | Feestje: XDesign Pro bestaat 25 jaar

Focus op niches

“Samen met mijn broer heb ik in 2010 een pand gebouwd, waar XDesign Pro een nieuwe thuis kreeg”, gaat Geert verder. “Er was ook een lege ruimte die me superinteressant leek om in te richten als fotostudio. Ik was ondertussen bezig met een meerjarige cursus fotografie, met als doel meerwaarde te kunnen bieden aan onze klanten in het kader van grafisch ontwerp.” De diensten werden uitgebreid met Studio X: productfotografie en 360°-fotografie voor kantoren en gebouwen. Een perfecte (niche-)aanvulling op online en offline.

Over niches gesproken, op dat vlak zijn we blijven innoveren. Zo’n 6 jaar geleden kwam er een fotografieproject voor apotheekproducten op ons pad. Het was de start van onze pharma-afdeling: de ontwikkeling van een eigen webplatform voor apotheken. Ondertussen hebben we een partnerbedrijf met dezelfde specialisatie overgenomen, en samen ondersteunen we meer dan 100 apothekers met online en offline marketing.

Nog lang samenwerken in vertrouwen

Vandaag zijn we een gevestigde waarde in Genk en omstreken voor grafisch ontwerp en print, fotografie en apotheekwebsites. Met een klein, toegewijd team leveren wij grootse service. En dat willen we zo behouden. Het familiaire karakter, het leveren van kwaliteit, samenwerking in vertrouwen en transparantie… typisch XDesign Pro. Het is een match die werkt voor ons team en voor Geert, de familiaire ondernemer, onze warme en toffe ‘baas’.

Aan al onze klanten: bedankt voor het vertrouwen. We geven er ook de komende 25 jaar een lap op!

Samen eens koffiedrinken?

Laat van je horen

Nieuw logo? Denk aan deze 3 punten!

Alt

Dateert jouw logo van de jaren stillekes of had je bij de start van je bedrijf maar een beperkt budget? Dan is het misschien tijd voor een rebranding. Een sterk logo versterkt de uitstraling van jouw bedrijf of organisatie. De buitenwereld krijgen een bepaalde indruk van je bedrijf als ze het logo zien. Welke eerste indruk wil jij maken?

Alt

Tijd voor een restyling van je bestaand logo of liever een volledig nieuw logo? Dat vraagt een goede voorbereiding! We geven je 3 punten waar je best rekening mee houdt:

  1. Laat je logo passen bij jouw bedrijf en wat je wil uitstralen

Een goed logo is een doordacht logo. Een logo vertelt een verhaal. Belangrijk is dat je de juiste boodschap vertelt en zo ook een juiste indruk achterlaat, zowel in beeldmerk als woordmerk (tekst) en kleurgebruik. Denk dus ook na over de kleuren en het lettertype. Welke eigenschappen wil je als bedrijf uitstralen? Vlot en toegankelijk: ga voor een schreefloos lettertype. Zakelijk en professioneel, dan raden we eerder een schreeflettertype aan. Wist je dat je kleuren kan linken aan bepaalde kernwaarden? Zo komt blauw betrouwbaar over, geel optimistisch en staat groen voor groei en gezondheid.

  1. Je logo is onderdeel van je huisstijl

Je logo staat niet alleen, het is deel van de huisstijl van je bedrijf. Ook het grote verhaal moet kloppen. Vergeet dus niet om de kleuren, het lettertype en beeldgebruik toe te passen in je volledige huisstijl. Zo is je communicatie consequent en vergroot je de herkenbaarheid van je bedrijf.

  1. Waar staat je logo?

Het zal je verbazen op hoeveel plaatsen je logo eigenlijk staat. Maak eens een lijstje waar je logo allemaal terug te vinden is, zo vergeet je het zeker niet ergens aan te passen. Denk hierbij aan: website, naamkaartjes, brieven en facturen, wagenpark, social media, merchandising, e-mailhandtekening, nieuwsbrieven, wegwijzers, beursmateriaal, enzovoort. Bovendien krijg je zo een idee van de totale kost van een nieuw logo.

Klaar voor een nieuw logo?
 

Contacteer ons

5 redenen om je Google Mijn Bedrijf-profiel te vervolledigen

Alt

First things first: Google Mijn Bedrijf, wat is dat?

Google Mijn Bedrijf is een gratis dienst van Google waarmee je als bedrijf of organisatie je online aanwezigheid beheert op Google Zoeken en Google Maps. Als je de naam van jouw bedrijf ingeeft op Google, krijg je een bedrijfsprofiel te zien. Zo zie je onder andere het adres, de openingsuren, de website en het telefoonnummer. Als je jouw bedrijfsprofiel nog niet zelf beheert, vult Google deze gegevens aan. Het is vaak de eerste informatie die iemand van jouw bedrijf ziet. Belangrijk dus dat deze up-to-date én correct is!

Wat kan je verder nog doen met Google Mijn Bedrijf?

Naast het up-to-date houden van de algemene informatie over jouw bedrijf, is het belangrijk om afwijkende openingsuren aan te passen. Open op een feestdag? Collectieve sluiting tijdens de feestdagen? Laat het Google dan weten!

Voeg meerdere relevante categorieën toe. Zo vinden mensen jouw bedrijf als ze bijvoorbeeld zoeken op ‘grafisch ontwerp’, maar ook als ze zoeken op ‘webdesign’. Je kan ook producten toevoegen met een foto en een korte omschrijving. Zo is het sneller duidelijk waarvoor mensen bij jouw bedrijf terecht kunnen.

Wist je dat je ook berichten kan posten die 7 dagen zichtbaar blijven? Een event, promotie, nieuwtje of vacature? Vergeet dan niet om dit op Google Mijn Bedrijf te posten. Ook het logo en foto’s van het exterieur en interieur van je bedrijf zijn aan te raden om op te laden.

Tot slot: verzamel reviews! Ze vergroten het vertrouwen in je bedrijf.

Alt

Waarom zou ik inzetten op Google Mijn Bedrijf?

  1. Super simpel om in te vullen.
  2. Juiste bedrijfsgegevens en reviews zorgen voor een betrouwbaar imago.
  3. Je bedrijf valt op. Zeker als je foto’s, berichten en producten toevoegt.
  4. Je verhoogt je bereikbaarheid. De routebeschrijving start met 1 klik in Google Maps.
  5. Hebben we al vermeld dat het GRATIS is?  

Overtuigd? Hoe meer je met jouw profiel bezig bent, hoe beter je zal scoren in Google en Google Maps. Bekijk deze video en ga van start: https://youtu.be/I-E3mmyL4Ls

Liever wat hulp? 

Contacteer ons

Welke elementen mogen niet ontbreken op jouw huisstijlitems?

De do’s en don’ts voor jouw bedrijfsimago

Alt

Een goed logo is herkenbaar, duidelijk én blijft hangen. Een logo is echter maar een klein onderdeel van je huisstijl, de volledige identiteit van jouw bedrijf. Jouw imago trekt toekomstige klanten en medewerkers aan. Het zorgt voor een duidelijke interne communicatie en je onderscheidt je van je concurrenten. Best belangrijk dus! Het is dan ook cruciaal om je huisstijl te bewaken en dit liefst zoals een wolf haar pasgeboren welpjes zou bewaken. Zo wil je geen naamkaartjes uitdelen waar je e-mailadres niet opstaat of facturen sturen zonder bankrekeningnummer.

Vraag jij je ook af welke informatie nu eigenlijk op die verschillende huisstijlitems moet staan? We geven je een handig overzicht:

De verplichtingen op brieven, facturen, creditnota’s

Op wettelijke documenten zoals brieven, facturen en creditnota’s ben je verplicht om volgende gegevens te vermelden:

  • Volledige bedrijfsnaam en vennootschapsvorm
  • Adres maatschappelijke zetel
  • BTW-nummer
  • Rechtspersonenregister (RPR-nummer) + plaats: als je een vennootschap hebt
  • Bankrekeningnummer

Zorg voor relevante naamkaartjes

Op je naamkaartje zet je jouw naam (uiteraard) en functie, bedrijfsnaam, adresgegevens, telefoonnummer en e-mailadres. Verder kan je hier de website op vermelden en indien van toepassing de openingsuren. Ook je BTW-nummer is in bepaalde gevallen interessant om te vermelden. Dit is handig als je je facturatiegegevens aan iemand wilt meegeven.

Maak het niet te bont op zo een klein kaartje: kijk wat voor jouw bedrijf of jouw functie de belangrijke elementen zijn. Zo vermeld je als je een webshop hebt uiteraard je website en als vertegenwoordiger vermeld je dan weer zeker het BTW-nummer.

Alt

Hou je enveloppen eenvoudig

Enveloppen belanden even snel in de papiermand als chocolade in je winkelmand. Vermeld dus zo min mogelijk. We raden aan enkel je logo, bedrijfsnaam en adres te voorzien. Sommige bedrijven willen ook hun website of e-mailadres vermelden op hun enveloppen. Maar hoe vaak zoek jij naar een envelop als je iemand zijn e-mailadres nodig hebt? Juist, nooit.

Vervolledig je e-mailhandtekening

In je e-mailhandtekening vermeld je je eigen naam, je functie, je persoonlijk e-mailadres, het logo of de naam van het bedrijf, de adresgegevens en de website.

Posters en flyers mét verantwoordelijke uitgever

Op posters en flyers is het wettelijk verplicht om de verantwoordelijke uitgever te vermelden. Dit moet een meerderjarige inwoner van België zijn. Je vermeldt de volledige naam en het persoonlijk of zakelijk adres. Verder raden we aan om je logo, de website en eventueel belangrijke (contact)gegevens voor een evenement te voorzien.

Simpele blocnotes, groetenkaartjes en presentatiemappen

Dit zijn doorgaans geen informatieve items. Vermeld dus enkel je logo, contactgegevens en de website.

Tot slot: wat doe je beter niet?

  • Vermijd het gebruik van (kleine) afbeeldingen in je huisstijl. Het lijkt leuk om foto’s van referenties of producten te gebruiken, maar meestal zijn ze niet duidelijk genoeg op deze kleinere formaten.
  • Gebruik niet te veel lettertypes of kleuren door elkaar. Less is always more.
  • Als je ervoor kiest om je brieven, facturen of andere documenten zelf te printen, zorg er dan voor dat de opmaak niet aflopend is. Dondert het even in Keulen? Een niet aflopende opmaak wil zeggen dat huisstijlelementen zoals kleurvlakken of lijnen niet doorlopen tot aan de rand van je document. Als je dit wel doet, krijg je bij het afdrukken een valse witte rand en dat oogt niet zo professioneel.

Weet je na al deze tips niet goed waar te beginnen? Ben je op zoek naar een bureau om de identiteit van je bedrijf verder mee uit te werken? Wij dragen graag bij aan jouw positief imago.

Contacteer ons