WebPrintHuisstijl

Wat een beginnende ondernemer moet weten over logo’s en huisstijlen

Geschreven door Ellen op 18/01/2012

 

Dus u wil een nieuw logo? Als u hier nog geen ervaring mee heeft (bv als nieuwe ondernemer) is de kans groot dat u de bomen door het bos niet meer ziet en vragen als “hoe begin ik hieraan?” en “hoeveel gaat dit mij kosten?” komen dan aan de oppervlakte.
Een huisstijl is namelijk niet iets waar je luchtig mee om moet gaan of erger nog; even door je 9-jarige neefje kan laten maken. Daarom hebben wij, behulpzaam als we zijn, enkele praktische tips voor u op een rijtje gezet.

Wat is een huisstijl en waarom is dit essentieel voor uw bedrijf?

Een huisstijl is de visuele identiteit van uw bedrijf, de visuele presentatie van uw bedrijf naar buiten toe. We spreken dan voornamelijk over het logo zelf, maar ook de universele kleuren van uw bedrijf, de typografie, vormelementen en de stijl van al uw communicatie is belangrijk. Het helpt niet als u bijvoorbeeld elke week van lettertype veranderd in uw communicatie. Dit zorgt enkel voor verwarring bij uw potentiële en bestaande klanten.

Een duidelijke en goed ontworpen huisstijl is een belangrijke bondgenoot bij het opbouwen van een goed imago en een sterk merk.

Het ontwerpen van een uniek en eigentijds beeldmerk gaat dus iets verder dan enkele vormen bij elkaar zetten in Word met uw bedrijfsnaam ernaast in Comic Sans. Ook een kant-en-klaar logo uitkiezen bv. op websites die gratis logo's aanbieden, is geen goed idee. Vaak zijn er nog andere bedrijven die hetzelfde logo hebben gekozen; en daar gaat dan uw uniek beeldmerk. En dan zijn er nog tal van praktische aspecten waar u vast nog niet aan had gedacht...

De voorbereiding

Ok, dus u bent ervan overtuigd dat u een logo beter kan overlaten aan professionals. Goed zo! Maar hiermee bent u nog niet klaar. Het is namelijk van cruciaal belang om een goede voorbereiding te maken voordat u naar een ontwerpbureau stapt. X-design kan u hier uiteraard bij assisteren. Een ontwerper kan enkel het beste werk leveren als hij genoeg informatie heeft over uw bedrijf. Met opmerkingen als “verras me maar” of “ik wil een modern logo” kan een ontwerper vrij weinig.

Denk dus eerst na wie u als bedrijf wil bereiken, wat zijn de kenwoorden van uw bedrijf, de missie, de visie, enz. Uw ondernemingsplan is hierbij een goed vertrekpunt. 

Praktische tips

Logo's worden gebruikt om in een oogopslag duidelijk herkenbaarheid te creëren bij uw doelgroep. Voor een beeldlogo moet er rekening gehouden worden met een aantal aspecten;

  • Kleur: Een gekleurd beeldlogo ziet er mooi en professioneel uit maar brengt vaak complicaties en extra kosten met zich mee bij drukwerk. Drukkerijen hebben hogere tarieven als er met meer dan drie kleuren moet gewerkt worden. Probeer uw beeldlogo daarom te beperken tot 2 kleuren + zwart, zodat u later niet voor dure verassingen komt te staan bij de drukker.
  • Herkenbaarheid: Nog een belangrijk punt waar rekening mee moet worden gehouden bij het ontwerp van een beeldlogo is  dat het logo herkenbaar blijft als het wordt afgedrukt in zwart/wit. Een voorbeeld: u print uw facturen af in kleur, de ontvanger maakt een zwart/wit kopie hiervan voor de boekhouding; blijft uw logo overeind als het zijn kleur verliest?
  • Vorm en verhaal: Wat u wilt uitstralen als bedrijf moet in het logo terug te vinden zijn. Wat moet uw logo over uw bedrijf vertellen? Is er goed nagedacht over de symboliek van zowel vorm als kleur? Een professionele vormgever kan gevoelens en kernwoorden omzetten naar kleuren en vormen. Denk hier dus goed over na om tot het beste resultaat te komen.
  • Schaalbaarheid: Een logo moet er overal goed uitzien. Een startende onderneming heeft vaak niet meer nodig dan een website, briefpapier en visitekaartjes. Maar wat als u straks wil uitbreiden en bijvoorbeeld de firmawagen wil gebruiken als uithangbord? Gaat het logo er dan nog steeds goed uitzien? Probeer uw logo simpel en strak te houden (geen ingewikkelde pentekeningen of foto’s) zodat de ontwerper het logo meteen schaalbaar kan maken door het logo te ontwerpen in vector. Meer hierover kan u vinden in onze blog ‘size matters’ en op wikipedia. 

De uitwerking

Als een ontwerper genoeg input van u heeft kan hij aan de slag met een concept voor uw huisstijl. In deze conceptfase vertaalt de ontwerper uw wensen uit de briefing in enkele voorstellen, beginnende met het logo en het kleurenpallet. Afhankelijk van uw keuze en opmerkingen wordt het logo verder verfijnd en uitgewerkt met ondersteunende elementen zoals het lettertype, bijpassend beeldmateriaal, etc. In de meeste gevallen levert de ontwerper ook een huisstijlhandboek voor uw bedrijf om uw huisstijl te beschermen. Hierin staan de regels voor het gebruik van uw huisstijl zodat andere entiteiten uw logo steeds correct zullen gebruiken.

Nadat de beslissing is gevallen voor de algehele look-'n-feel van uw huisstijl wordt de rest van uw promotiemateriaal ontworpen zoals het briefpapier, visitekaartjes, website, etc.

 

X-design pro kan voor u uw logo en huisstijl ontwerpen, geheel afgestemd op de wensen en noden van uw bedrijf. Onze ervaren vormgevers denken graag met u mee om een uniek en eigentijdse beeldmerk en huisstijl te ontwerpen.

Heeft u interesse om als kleine of startende onderneming uw huisstijl door ons te laten ontwerpen? Neem alvast eens een kijkje tussen onze huisstijlpakketten op onze website of neem geheel vrijblijvend contact met ons op!

 

Reacties

Nieuwe reactie inzenden